۸ نکته‌ برای گرفتن عکس‌هایی فوق‌العاده از غذا

0 1,472

۸ نکته‌ برای گرفتن عکس‌هایی فوق‌العاده از غذا

عکاسی از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها یک تجربه‌ی واقعا اشتها آور است. از آنجا که هر شهر و روستایی، غذاهای خوشمزه و مخصوص خود را دارد که با فرهنگ و اقلیم خاص آن گره خورده است، گرفتن عکس‌هایی خوب از غذا راه خوبی برای معرفی و حتی یادگیری طرز تهیه‌ی‌خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های مختلف هست. در این مقاله ۸ نکته‌ی ساده اما کاربردی درباره‌ی عکاسی از غذا رابا شما به اشتراک می‌‌گذاریم:

عکاسی غذا

۱-از نور طبیعی استفاده کنید

یکی از نکاتی که به شما کمک می کند عکس هایتان بهتر به نظر بیاید، استفاده از نور طبیعی است. از نور بالای سر ظرف غذا استفاده نکنید چرا که ظرف پر از غذای شما با این نور،زرد و چرب  به نظر می آید. همچنین، از فلش دوربین یا گوشی هم استفاده نکنید. بشقاب غذا را نزدیک پنجره بگذارید و نورهای مصنوعی(لامپ و …) را خاموش کنید. سعی کنید منبع نور یا رو به دوربین(پشت سوژه عکاسی) و یا کنار بشقاب غذا باشد تا سایه ها پشت و یا کنار بشقاب غذای شما ایجاد شوند. اگر نور شدیدی از پنجره می تابد می توانید برای کم کردن شدت نور، پرده ای سفید جلوی آن بکشید.

نور طبیعی در عکاسی

۲-مراحل درست کردن غذا را نشان دهید

بخشی از جذابیت عکس های غذا ، به دیدن مراحل درست شدن آن مربوط است. مزه ی عکستان را با نشان دادن مراحل پخت، چیده شدن در بشقاب و تزئینات آن بیشتر کنید. این کار باعث می شود که عکس ها پویاتر به نظر بیایند و بیننده حس‌کند‌آنجا کنار شماست و در آشپزخانه به همراه شما غذا را درست می کند. نشان دادن مراحل درست شدن غذا حس خوشایند بودن در محیط گرم خانه را به عکس ها می دهد. حتما برخی از مواد اولیه یا وسایل آشپزی را کنار بشقاب غذا در کادر عکس داشته باشید، چرا که باعث جذابیت عکس هم از نظر بصری و هم از نظرمحتوایی می شود.

مراحل درست کردن غذا

۳-اولین لقمه،خوشمزه ترین لقمه است

همیشه اولین لقمه بهترین مزه و بهترین ظاهر را دارد. توی عکس خود نشان بدهید که اولین لقمه چه مزه ای دارد، دومین لقمه چطور؟ و حالا سومین لقمه؟ مطمئن باشید که بیننده دوست دارد چنگال را از درون عکس بردارد. یک قاشق پر از غذایی لذیذ و یا خرده های  پخش شده ی کلوچه داغ کنار یک ظرف پر از کلوچه- کارهایی کوچکی هستند که باعث می شود بیننده حس کند آنجا نشسته و از خوردن لذت می برد. همواره نباید این طور به نظر برسد که یک آشپز چیزی را درست کرده است. در عکس حضور داشته باشید و از غذا بچشید، آنوقت عکس های شما جالب تر خواهند بود.

عکاسی از اولین لقمه از غذا

۴-تزئین و تزئین  و تزئین غذا

همیشه مسائل کوچک مهم هستند و تزئین غذا یکی از مسائل کوچک و مهم است که تمایز بسیاری در عکاسی از غذا ایجاد می کند. از غذای آماده شده خود عکس بگیرید و بعد با چند برگ سبزیجات یا گیاهان خوردنی دیگر آن را تزئین کنید و عکس دوم را بگیرید،خودتان خواهید دید که اضافه کردن چند برگ سبزیجات و تزئین غذا چه تاثیری در گرفتن یک عکس فوق العاده دارد.

عکاسی از تزیین غذا

۵-وایت بالانس نکته ای کلیدی است

وایت بالانس در عکس تفاوتی ایجاد می کند که بیننده را یا مشتاق خوردن می کند و یا اینکه قید غذا را می زند و به سراغ دسر می رود. اگر در دوربین نتوانید وایت بالانس را به درستی تنظیم کنید، با کمی گرم گردن یا سرد کردن دمای رنگ بعد از گرفتن عکس می توانید وایت بالانس را درست کنید. برای مثال، عکاسی در یک روز  ابری با نور کم می تواند رنگ ها را از بشقاب غذای شما محو کند. می توانید با گرما بخشیدن به وایت بالانس عکس، نمای عکاسی از غذا در یک روز گرم تابستانی را داشته باشید. اما حواستان باشد که زیاده روی نکنید و از این شیوه درست مثل یک چاشنی استفاده کنید نه بیشتر.

نقش وایت بالانس در عکاسی

۶-استفاده از قدرت بوکه و فوکوس انتخابی

یک استراتژی معروف در عکاسی از غذا، فوکوس کردن روی بخشی اشتهاآور از آن و تار کردن باقی تصویر در پس زمینه است. بوکه ایجاد “تاری هنرمندانه” در تصویر از طریق لنز دوربین است. با استفاده از فوکوس انتخابی و تار کردن اطراف آن ، چشم بیننده را درست به نقطه ی اصلی عکس هدایت می کنید و بیننده حس می کند الان جلوی غذا ایستاده و می تواند آن را بچشد.  بعلاوه، این شیوه باعث می شود که تصویر بشقاب غذای شما ساده تر و خلوت تر به نظر بیاید. برای اینکار می توانید دیافراگم را روی عدد ۲٫۰ یا ۱٫۸ تنظیم کنید.

تاثیر فوکوس انتخابی در عکاسی غذا

۷-از زوایای مختلف عکس بگیرید

همه ی ما می دانیم که یک بشقاب غذا که جلوی ماست چگونه به نظر می آید اما اگر بایستیم و درست از بالا به غذا نگاه کنیم چه؟ و یا از گوشه ی میز به آن نگاه کنیم؟ و یا چشمانمان را کمی تنگ کنیم و رد عسل یا شیری که داخل کاسه می ریزیم را دنبال کنیم؟ از زوایای مختلفی عکس بگیرید تا به بیننده حس شگفتی بدهید.

عکاسی غذا از زوایای مختلف

۸-گاهی “غذای ساختگی” بهتر به نظر می آید

نکته ی آخر اینکه گاهی بهتر است از غذای ساختگی عکس گرفت تا از خود غذای واقعی. برای عکاسی ازغذاهایی که فقط وقتی از فر بیرون می آیند و یا تازه از روی شعله برداشته شده اند ظاهری جذاب دارند، بهتر است که شیوه ای دیگر به کار ببرید. برای مثال، با اینکه سوپ را وقتی داغ است می خورید اما برای عکاسی بهتر است بگذارید که سوپ کمی سرد شود تا غلیظ تر به نظر بیاید و تزئینات روی آن بهتر بماند و دیرتر پلاسیده شود. اینگونه شما نیز زمان بیشتری برای عکاسی خواهید داشت.

غذای ساختگی-عکاسی غذا

درباره ی زمان حرف زدیم، بعضی از عکاس ها برای عکاسی از بستنی از پوره ی سیب زمینی استفاده می کنند تا وسط عکاسی بستنی آب نشود. با این حال، گاهی سوژه ی عکاسی شما دقیقا ثبت آب شدن بستنی است. همیشه به این فکر کنید که  چطور غذایی که از آن عکس می گیرید بهترین حالت و ظاهر را در عکس خواهد داشت و ببینید بهتر است که چه نکته ای را در دستور تهیه آن و یا در خود غذا تغییر دهید تا به نتیجه ی دلخواه برسید.

به یاد داشته باشید که همه ی غذاها پتانسیل “به چشم آمدن” را دارند حتی یک پیش غذای ساده. پس از نکات بالا استفاده کنید و از غذاهای مختلف عکس بگیرید. هر غذایی فرصت خوبی برای تمرین عکاسی به شما می دهد.

عکاسی غذا-غذای فکر

برگرفته از سایت www.mnn.com

مترجم: آیدا دانشمند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.