باغ فردوس و موزه سینما، یادگاری قجری در خیابان ولیعصرتهران

0 2,656

باغ فردوس و موزه سینما، یادگاری قجری در خیابان ولیعصرتهران

باغ فردوس یکی از باغهای زیبا و قدیمی به جا مانده از دوران قاجار است که محیط دلنشین آن فضای مناسبی را برای گذران وقت، دیدن فیلم، بازدید از موزه سینما و گپ‌و‌گفتهای دوستانه در کافه‌های مجموعه فراهم کرده است. عمارت باشکوه باغ فردوس که در میان باغ  قرار دارد، درانتهای کوچه‌ای سرسبز و عریض واقع شده که همانند باغهای ایرانی درختان سر به فلک کشیده چنار آن را احاطه کرده‌اند و جوی آبی جاری با کاشیکاری‌های فیروزه‌ای و فواره‌هایی کوچک از میان آن میگذرد. این گذر سبز مجالی است برای عابران پیاده  تا نفسی تازه کنند، خود را به فنجانی چای دعوت کنند، از دیدن کارهای هنرمندانه جوانهایی که زیر سایه درختان بساط کرده‌اند لذت ببرند و یا زمانی را به دیدن عمارت باغ فردوس -که سالهاست به عنوان موزه سینما نیز فعالیت دارد- اختصاص دهند.  در این مقاله  قصد دارم که به معرفی باغ فردوس  و موزه سینما به عنوان یادگاری قجری در خیابان ولیعصر تهران بپردازم و اطلاعاتی مفید در رابطه با پیشینه باغ ، امکانات رفاهی، راههای دسترسی، بهترین زمان بازدید و جاذبه‌های گردشگری اطراف آن در اختیار شما بگذارم.

باغ فردوس کجاست؟

باغ فردوس و موزه سینما مجموعه‌ای تاریخی و ارزشمند است که از دوران قاجار تاکنون در محله باغ فردوس-بخش شمیرانات- تهران قرار گرفته است. اگر از میدان تجریش به سمت چهارراه پارک وی بروید، حتما نگاهتان به کوچه‌ای خیره خواهد شد که به قول سهراب” از خواب خدا سبزتر است” و در انتهای آن، عمارتی باشکوه به نام عمارت رشک بهشت یا باغ فردوس با گچبریهای زیبا و هنرمندانه از دور خودنمایی میکند.  برای بازدید از این فردوس زیبا باید چند قدمی را در سایه‌سار چنارها همصدای پای آب پیاده‌روی کنید. در طول این مسیر دلپذیر، آواز طوطیهای بازیگوشی که لا‌به‌لای شاخ و برگهای در‌ هم تنیده چنارها پنهان شده‌اند شما را تا رشک بهشت همراهی خواهد کرد.

محوطه داخلی و امکانات رفاهی باغ فردوس

عمارت رشک بهشت

عمارت باغ فردوس اولین المانی است در میان باغ که حتی از دور نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. این عمارت زیبا -که به آن رشک بهشت نیز میگویند- مزین است به مقرنس‌کاری‌ و گچبریهای هنرمندانه‌ای که به شکل شاخ و برگ و ساقه‌های ترد و زیبای انگور به دور ستونها پیچیده و بالا رفته‌اند. سه پنجره‌ی بزرگ با قابهای چوبی و زیبا نیز بر دیوار پر نقش و نگار عمارت جا گرفته که سرسبزی و طراوت چنارهای باغ را در دل آیینه‌ای خود بازتاب میدهند. اگر از پله‌های رشک بالا بروید می توانید به خوبی تصور کنید که  در روزگاری نه چندان دور اهل خانه حوالی عصر به ایوان ‌آمده و از منظره‌ی زیبای باغ با درختان تنومندش، صدای پر‌تپش آب در دل باغ‌، چلچله‌ی پرندگان، آبی آسمان و چشم‌انداز باشکوه کوههای البرز لذت میبرده‌اند. به خاطر داشته باشید که معمولا نگهبان‌های باغ فردوس، حوالی ساعت ۶ بعداز ظهر به بازدیدکنندگان دیگر اجازه بالارفتن از پله‌های باغ فردوس و گرفتن عکس یادگاری در ایوان عمارت را نمیدهند. پس اگر میخواهید گچبریهای زیبای عمارت را از نزدیک ببینید، حتما زمانبندی مناسبی برای بازدید از عمارت داشته باشید. این امر برای روزهای شنبه و تعطیلات رسمی نیز صدق میکند.

باغ فردوس تهران
باغ فردوس و موزه سینما، یادگاری قجری در خیابان ولیعصرتهران

 

سالن‌های سینما در باغ فردوس

سه سالن سینما به نامهای فردوس، تمدن و سینماتوگراف در مجموعه باغ فردوس به اکران فیلمهای روز سینما میپردازند. هر سه سالن سینما حداکثر استفاده از تکنولوژی در صدا و تصویر را به کار برده‌اند، اما  کنده‌کاریها و گچ‌بری‌های هنرمندانه سقف سالن سینما فردوس آنقدر زیباست که حتی پس از پایان فیلم دلتان راضی به ترک سالن نخواهد شد.  گیشه فروش بلیت سینما کنار درب ورودی باغ فردوس قرار دارد، شما میتوانید روی تابلو اعلانات ساعت و نام فیلمهای در حال اکران را ببینید و سپس بلیت فیلم مورد علاقه‌تان را تهیه کنید و یا اینکه به صورت آنلاین از فیلمهای روی پرده باغ فردوس و سانس هر فیلم مطلع شده و بلیت سینما را اینترنتی خریداری کنید.

فروشگاه‌های عرضه صنایع دستی، محصولات هنری و فرهنگی

در دو سمت عمارت باغ فردوس فروشگاههای عرضه محصولات فرهنگی و هنری با فضا و چیدمانی بسیار زیبا و باسلیقه فعالیت میکنند. اگر عاشق خرید صنایع دستی و زیوارآلات همچون ظروف سفالی، کیفهای پارچه‌ای، دستبند و گوشواره‌های اناری و لباسهای گل‌گلی هستید، بازدید از غرفه‌های صنایع دستی باغ فردوس را فراموش نکنید.

کافی‌شاپ‌های باغ فردوس

باغ فردوس دو کافه دارد که هر کدام با سبک و سیاق متفاوت خود مخاطبان خاصی را به خود جلب میکنند.  اگر اهل کافه گردی هستید، میتوانید بعد از گشت‌و‌گذار در باغ فردوس به کافه‌های باغ فردوس بروید و کمی بیشتر از حضور در این باغ قجری لذت ببرید. کافه ویونا درست در سمت چپ عمارت فردوس کنار جوی آب قرار دارد. با آنکه این کافه فضای داخلی نیز دارد، اما این فضای بیرونی کافه ویونا است که لذت نوشیدن فنجانی قهوه را در جمعی دوستانه چند برابر میکند.

کافه سینما نیز در انتهای باغ فردوس سمت راست قرار دارد. همانند کافه خانه‌ی هنرمندان در پارک ایرانشهر، کافه سینما در باغ فردوس نیز پاتوقی است برای اهالی هنر و سینما. بنابراین، دور از ذهن نیست اگر به کافه سینما بروید و برخی از هنرمندان مورد علاقه خود را آنجا ملاقات کنید.

موزه سینما

فضای داخلی عمارت باغ فردوس از زمان احداث تاکنون کاربردهای متنوعی داشته است. در زمان حیات خاندان معیری، این بنا ملک شخصی خاندان معیری بوده، پس از آن مدتی به عنوان مدرسه شاپور مورد استفاده قرار گرفته، در دهه پنجاه دفتر برنامه‌ریزی جشنهای ملی بوده و پس از انقلاب در اختیار صدا و سیما قرار گرفته است. خوشبختانه، در سال ۱۳۷۶ باغ فردوس به عنوان اثری ملی به ثبت رسید و از شهریور ۱۳۸۱  تا به امروز بنای زیبای باغ فردوس به موزه سینمای ایران اختصاص یافته است. در نمایشگاههای جذاب موزه سینما میتوان به دیدن گنجینه‌ای از عکسهای بازیگران، تجهیزات قدیمی فیلم‌سازی و فیلم‌برداری، عروسکهای دوست داشتنی فیلمهای دهه شصت و بسیاری از اشیای خاطره‌انگیز قدیمی پرداخت. جالب است بدانید مرحوم عزت‌الله انتظامی اولین مدیر عامل موزه سینمای ایران بوده است.

اگر قصد بازدید از موزه سینما  را دارید، حتما قبل از مراجعه به باغ فردوس از باز بودن موزه سینما مطمئن شوید. موزه سینما ساعت کاری مشخصی دارد و امکان بازدید از موزه تا هر زمان که درب ورود محوطه باغ فردوس باز باشد وجود ندارد. بعلاوه، بازدید از محوطه باغ فردوس رایگان است، اما برای بازدید از موزه سینما شما باید از نگهبانی ورودی مجموعه بلیط تهیه کنید.

کتاب‌فروشی حوض نقره

کمی جلوتر از ورودی باغ، کلبه چوبی و کوچکی خواهید دید به نام کتاب‌فروشی حوض نقره که در ابتدای مسیر ورودی آن تلویزیونی قرمز و قدیمی وجود دارد که روی صفحه نمایش آن نوشته شده”به‌‌جاش کتاب بخونین”. این تلویزیون قدیمی مطمئنا بسیاری از هم‌سن و سالهای من را یاد دوران کودکی میاندازد، یاد روزهایی که پای برنامه‌کودک‌های سیاه و سفید مینشستیم اما  در خیال رویاهای رنگی میبافتیم، روزهایی که نهایت تنوع طلبی ما در تعیین برنامه دلخواهمان به شبکه یک و دو ختم میشد و داشتن کانال سه روی تلویزیون مزیتی بود که هر خانواده‌ای توان فراهم کردنش را نداشت. خلاصه اینکه قبل از رفتن به کلبه حوض نقره و غرق شدن در خواندن و خریدن کتاب، میتوانید کنار تلویزیون نوستالژیک روی چهارپایه مکثی کنید و  به یادگار عکسی بگیرید.

کتابفروشی حوض نقره
کتاب فروشی حوض نقره، باغ فردوس

پیشینه تاریخی باغ فردوس

تاریخ ساخت بنای زیبای باغ فردوس به دوران حکومت محمد شاه قاجار ( حوالی سال ۱۲۲۷ شمسی) باز میگردد. در آن زمان حسینعلی‌خان معیرالممالک وزیر مالیه و خزانه سلطنتی بوده و برای سهولت در ملاقات با شاه در نزدیکی محل اقامت وی (قلعه محمدیه) باغ و عمارتی بنا کرد که به خاطر وجود قنات فردوس و باغهای اطراف، آن را باغ فردوس نامگذاری نمود.

باغ فردوس پس از فوت حسینعلی‌خان به پسرش دوستعلی‌خان معیرالممالک رسید، او معماری زبردست بود و در زیباسازی و حفظ باغ عمارت فردوس بسیار کوشید. دوستعلی‌خان مسئولیت امور معماری دربار ناصرالدین‌شاه را برعهده داشت . دو بنای مهم دوران قاجار، تکیه دولت و شمس‌العماره نیز هردو به فرمان ناصرالدین‌شاه و زیرنظر او ساخته شدند. دوستعلی خان پسری داشت به نام دوست‌محمد‌خان که به دامادی ناصرادین شاه درآمد و گفته میشود که عروسی وی با دختر ناصرالدین شاه در باغ فردوس برگزار شده است. باغ فردوس پس از دوستعلی‎خان به پسرش دوست‎ محمدخان واگذار شد. او در سفری به فرنگستان از جواهر فروشی جواهر بسیار میخرد و برای پرداخت وجه ناچار میشود باغ فردوس را در گرو سپهسالار تنکابنی بگذارد تا در زمان مناسب با پرداخت قرض خود باغ را از گرو او درآورد اما عمر او کفاف نمیدهد و باغ در گرو سپهسالارمیماند. دوستعلی‌معیری- پسر دوست محمد خان- و از آخرین بازمانده‌های خاندان معیرالممالک تلاش بسیار میکند تا مبلغ بدهی را بازگرداند و باغ فردوس را که یادگار دوران کودکی‌اش بوده پس بگیرد اما بخت یاری نمیکند و در این حین داراییهای سپهسالار مصادره میشود و سپهسالار نیز خودکشی میکند. اینگونه میشود که در زمان حیات دوستعلی معیری (پسر دوست محمدخان معیرالممالک و نوه دختری ناصرالدین شاه) اغلب املاک موروثی معیرالممالکان از جمله باغ فردوس از تملک خاندان معیری خارج میشود.

او خاطرات خود را از دوران حکومت پدربزرگش-ناصرالدین شاه- در چندین مقاله و سپس کتاب به رشته تحریر در آورده است. متن یادداشت دوستعلی معیری درباره تاریخچه باغ فردوس ،دلتنگی‌اش برای خاطرات کودکی در باغ فردوس و حیرتش از بازی روزگار  خواندنی است:

“پس از آنکه فتحعلی شاه بدار بقا شتافت و محمد شاه از تبریز به تهران آمد بر آن شد تا در خطهء شمیران کاخی ییلاقی بنیان نهد. از اینرو زمینهای بایر واقع در سمت شمالی جادهء قدیم اوین را برگزید و در آن قلعهء محمدیه را بنا نهاد…

چون حسینعلی خان معیر الممالک وزیر مالیه و خزانهء سلطنتی بود… و می‏بایست گاه و بیگاه در حضرت باشد لازم دید محلی مناسب نزدیک قلعهء محمدیه برای خود و کسانش تأمین نماید.بنابراین چند خانهء رعیتی و مقداری اراضی زراعی و بایر را از صاحبانش خریداری نمود و بایجاد ساختمان و خیابان بندی و درختکاری همت گماشت.عمارتی دو طبقه بسبک آن دوران که«فیل گوش» نامیده می‏شد بنا نهاد و آنجا را«باغ فردوس»نام گذاشت.

پس از درگذشت محمد شاه در قلعهء مورد گفت‏وگو و نشستن ناصر دین شاه بجای پدر،قلعه متروک ماند چه شاه جوان را زیستن در جائی که پدر در جان سپرده بود و نیز قلعه نشینان را کم آبی آنجا آزرده‏ می‏داشت خوش نیامد.پس نیاوران را برای دوران اقامت ییلاقی برگزید و کاخ صاحبقرانیه‏ را بنا نهاد.در این اوان حسینعلی خان معیر الممالک چهره در نقاب خاک کشید و مناسب وی‏ بفرزندش دوستعلی خان معیر الممالک که در حیات پدر مقلب به نظام الدوله بود محول گردید.

دوستعلی خان دنباله کارهای آبادانی باغ فردوس را رها نکرد و هر روز در بهتر و زیباتر ساختن آن بیشتر کوشید.عمارتی که هنوز در اندک مساحتی از زمینهای باغ فردوس خود- نمائی می‏کند از بناهای دوستعلی خان معیر الممالک است ولی از عمارت فیل گوش پایه‏ای‏ برپا و اثری برجای نیست…. اندرونی باغ فردوس که آنرا شرحی‏ جداگانه باید در سمت جنوب غربی باغ واقع بود و«رشک بهشت»نامیده می‏شد.

ناصر الدین شاه سالی یک روز با حرمخانه و خواص خدمتگزار از ناهار بباغ فردوس‏ میآمد.بساط عصرانه در ایوان مشرف باستخرهای هفتگانه آماده می‏شد و شاه پس از خوردن‏ عصرانه قلیان مخصوص می‏طلبید و برای تماشای زیبائیهای منظر و جهش فواره‏ها بصفا می‏نشست.

پدرم دوستمحمد خان معیر الممالک در فرنگستان از گوهر فروشی بنام«هرس»جواهر بسیار خریداری نمود و چون پول نقد بمقدار کافی در اختیار نداشت پرداخت باقی‏ماندهء وجه به پس‏ از بازگشتن به تهران موکول گردید.چون در سفر اروپا از سوئی در خرج راه اسراف‏ پیموده بود و از سوی دیگر می‏خواست بجبران اعتماد جواهر فروش هرچه زودتر طلب او را بپردازد با شتاب تمام باغ فردوس را نزد سپهسالار ولی خان تنکابنی به بیست هزار تومان‏ گروگان نهاد.پس از فقدان پدرم من باعتبار عالم مودتی که از دیرباز با سپهسالار در میان‏ بود با وی قرار گذاردم که بمرور بدهکاری گذشته را پرداخته باغ فردوس را از گرو آزاد سازم.از این بابت هشت هزار و اند تومان بتدریج پرداخته بودم که نغمهء توقیف سپهسالار و مصادرهء دارائیش برخاست…بنده بسال ۱۲۹۳ هجری قمری در باغ فردوس دیده به جهان گشودم.امروز که‏ این یادداشت را بیاد ایام خوش بر باد شده می‏نویسم نود و یک سال از عمرم می‏گذرد.بیشتر اوقات که در کنج کتابخانهء خود با ناتوانی بر صندلی راحت لمیده‏ام در عالم خیال هزار و یک‏ پردهء تماشائی از دوران گذشته برابر دیدگانم جلوه‏گری می‏کند و از بازی روزگار و بازیگری‏ مردمش به پروردگار پناه می‏برم.”

نمای باغ فردوس از ایوان عمارت رشک
عمارت رشک بهشت، باغ فردوس

 

کی بریم باغ فردوس؟

دیدن باغ فردوس در هر فصلی از سال زیباییهای خاص خودش را دارد. بهار، هوای خنک و برگهای تازه جوانه زده‌ی چنارهای کهنسال باغ فردوس را دیدنی میکند. تابستان، پناه بردن از آفتاب داغ به سایه‌سار درختها و صدای جاری آب به باغ فردوس صفا میبخشد. پاییز،صدای خش‎ خش برگ زیر پای عابران پیاده و رقص رنگهای معلق به شاخه‌های خشکیده باغ فردوس را دیدنی میکند و زمستان آواز طوطیهایی نشسته روی تن عریان درختان سربه‌فلک کشیده و یا سپیدپوشی عمارت‌رشک به باغ زیبایی دو چندان میبخشد. با این حال مشخص کردن بهترین زمان برای بازدید از باغ فردوس کاملا به حس و حال شما بستگی دارد.من دوست دارم حوالی یک عصر بارانی اوایل فصل بهار یا پاییز وقتی هوا کمی سرد است در محوطه باغ فردوس قدم بزنم، کنار کلبه حوض نقره مکثی کنم، از عمارت باران خورده‌ی باغ فردوس عکاسی کنم و بعد کنج دنجی از کافه‌های باغ فردوس بنشینم و وقتی هوا تاریک شد به شبگردی در باغ فردوس بپردازم. فضای باغ فردوس آنقدر دلنشین است که دل کندن از آن حتی بعد ازتاریکی هوا سخت است. بعلاوه، شبهای باغ فردوس و حس و حال خوب آن حوالی چیزی از روزهای زیبایش کم ندارد.

چطور بریم باغ فردوس؟

باغ فردوس یا موزه سینما درامتداد خیابان ولیعصر کمی پایینر از میدان تجریش و کمی بالاتر از چهارراه پارک وی  واقع شده است، البته فاصله باغ فردوس تا میدان تجریش نسبتا کوتاه‌تر است. برای رسیدن به  باغ فردوس مسیرهای دسترسی گوناگونی وجود دارد و شما میتوانید با توجه به شرایط و ترجیحات خود یکی از وسایل حمل و نقل عمومی و یا شخصی را انتخاب کنید و پس از رسیدن به ابتدای کوچه بخشایش-همان کوچه سرسبز و عریض با چشم‌اندازی زیبا به عمارت رشک بهشت- با کمی پیاده‎‌روی وارد محوطه باغ فردوس شوید.

مسیرهای دسترسی به باغ فردوس و موزه سینما:

دسترسی به باغ فردوس و موزه سینما با مترو:

ایستگاه مترو تجریش نزدیکترین ایستگاه مترو به مجموعه باغ فردوس است. پس میتوانید به راحتی خود را به مترو تجریش برسانید و سپس به سمت میدان تجریش حرکت کنید، وارد خیابان ولیعصرشمال شده و حدودا با بیست دقیقه پیاده‌روی پس از پشت سر گذاشتن پمپ بنزین و پارک قلمستان به ابتدای کوچه‌ی بخشایش برسید، جایی که عمارت باغ فردوس از دور پیداست. مسیر پیاده‌روی از مترو تجریش تا باغ فردوس مسیری بسیار زیباست و به شما فرصت میدهد تا سر راه از کوچه پس کوچه‌های بازار تجریش گذر کنید، از میدان تره‌بار تجریش که همیشه پر از میوه‌ها و سبزیجات تازه و رنگارنگ است دیدن کنید، سری به امامزاده صالح بزنید و بعد مسیر خود را به سمت خیابان ولیعصر با چنارهای بلند و جویهای پرآبش ادامه دهید.

دسترسی به باغ فردوس و  موزه سینما با اتوبوس:

برای رسیدن به باغ فردوس میتوانید از “اتوبوسهای BRT میدان راه آهن- پایانه تجریش” و یا “اتوبوسهای پایانه جنوب-پایانه افشار” استفاده کنید. دقت کنید که اگر ایستگاه پایانی اتوبوس پایانه افشار باشد، باید حدودا بیست دقیقه پیاده‌روی کنید و خیابان ولیعصر شمالی را به سمت بالا بیایید(مسیر کمی شیب دارد)، اما اگر اتوبوسهای پایانه تجریش را سوار شوید در نزدیکی باغ فردوس اتوبوس توقف دارد و نیازی به پیاده روی نیست، هرچند که اگر اتوبوس تا میدان تجریش هم توقف نداشته باشد باز با کمی پیاده‌روی به باغ فردوس خواهید رسید.

دسترسی به باغ فردوس و موزه سینما با تاکسی‌های اینترنتی یا ماشین شخصی:

اگر ترجیح میدهید زمان بیشتری را در باغ فردوس سپری کنید، میتوانید با صرف هزینه‌‌ای بیشتر به‌راحتی خود را با تاکسیهای اینترنتی به باغ برسانید. همچنین، اگر ماندن در ترافیک احتمالی خیابان ولیعصر و سختی پیدا کردن جای پارک مناسب باعث آزار شما نمیشود، میتوانید موقعیت جغرافیایی باغ فردوس را روی نقشه گوگل پیدا کرده و با ماشین شخصی خود را به باغ فردوس برسانید.

موقعیت جغرافیایی باغ فردوس و موزه سینما روی نقشه گوگل

جاذبه‌های اطراف باغ فردوس و موزه سینما

برای بازدید از باغ فردوس و موزه سینما -به عنوان یک جاذبه گردشگری درون شهری- یک گشت نیم‌روزه کافی است. اما میتوانید با یک برنامه‌ریزی درست ساعات بیشتری را به گردش اختصاص داده و از گشتی یک روزه حوالی محله باغ فردوس لذت ببرید. در اینجا به معرفی برخی از جاذبه‌های نزدیک به باغ فردوس میپردازیم.

میدان تجریش و امامزاده صالح

میدان تجریش، بازار تجریش، امازاده صالح و پاساژ قائم در فاصله‌ی بیست دقیقه‌ای (پیاده) از باغ فردوس قرار دارند و برای رسیدن به آنها کافیست کمی در امتداد خیابان ولیعصر به سمت بالا پیاده‌روی کنید. البته میتوانید ابتدا از میدان تجریش و دیدنی‌های آن حوالی دیدن کنید و سپس به سراغ باغ فردوس بروید.

گچبری‌های عمارت باغ فردوس
عمارت فردوس یا رشک بهشت

موزه زمان و کاخ سعدآباد

آن سوی خیابان ولیعصر، درست رو به روی باغ فردوس،خیابان زعفرانیه(فلاحی) واقع شده است. اگر درست برنامه‌ریزی کنید،علاوه بر دیدن باغ فردوس زیبا میتوانید از موزه تماشاگه زمان که عمارتی آبی رنگ با گچبریهایی بسیار زیبا است دیدن کنید. همچنین با کمی پیاده‌روی-البته در شیبی نسبتا تند- به ورودی کاخ سعدآباد میرسید و آنقدر سرگرم عکاسی و بازدید از کاخ موزه‌های متنوع در آن خواهید شد که گذر زمان را متوجه نمیشوید.  با این حال، کاخ سعد‌آباد به تنهایی آنقدر وسعت دارد که بهتر است ابتدا به بازدید از کاخ سعدآباد بروید و سپس در راه بازگشت از موزه زمان و باغ فردوس دیدن کنید.

موزه موسیقی، باغ ایرانی، خانه دکتر حسابی

از سایر جاذبه‌های گردشگری نسبتا نزدیک به باغ فردوس میتوان به موزه موسیقی، خانه دکتر حسابی و باغ ایرانی حوالی میدان تجریش اشاره کرد.  از آنجا که هر یک از دیدنی‌های نزدیک به باغ فردوس زیباییهای خاص خود را دارند، بهتر است که برای بازدید از آنها به درستی برنامه‌ریزی کنید تا زمان کافی برای گشت‌و‌گذار و عکاسی داشته باشید. به هر حال اگر وقت شما محدود است، میتوانید پس از بازدید از باغ فردوس به دیدن ویترین مغازه‌ها و فروشگاههای خیابان زیبای ولیعصر اکتفا کنید و سپس مسیر بازگشت را پیش بگیرید.

آدرس باغ فردوس و موزه سینما

تهران، خیابان ولیعصر ، بالاتر از سه‌راه زعفرانیه (خیابان فلاحی)، کوچه بخشایش، باغ فردوس و موزه سینما

زمان بازدید از موزه سینما: یکشنبه تا پنج‌شنبه ۹ الی ۱۷/ جمعه و اعیاد ۱۴ الی ۱۷

(برای اطلاع دقیق از ساعات کار موزه سینما با مجموعه باغ فردوس تماس بگیرید و یا به سایت موزه سینما ایران به آدرس www.cinemamuseum.irمراجعه نمایید.)

(محوطه باغ فردوس، کافه‌ها و سالنهای سینمای باغ فردوس پس از ساعت ۱۷ نیز به روی بازدیدکنندگان باز است و تنها امکان بازدید از موزه سینما که در عمارت رشک واقع شده میسر نمی‌باشد).

روزهای شنبه و ایام سوگواری موزه سینما تعطیل است.

شماره تماس باغ فرودس: ۰۲۱۲۲۷۰۵۰۰۵

هزینه بازدید از موزه سینما:

بازدیدکننده ایرانی: ۵۰۰۰ تومان

بازدیدکننده خارجی:۲۰۰۰۰ تومان

هزینه بازدید از محوطه باغ فردوس: رایگان

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.