کلکچال: منطقه ای زیبا برای کوهنوردان و طبیعت دوستان

2 3,588

کلکچال منطقه ای زیبا و کوهستانی واقع در شمال تهران است که فرصت خوبی را برای گذران اوقات فراغت و مانوس شدن با طبیعت در اختیار کوهنوردان وطبیعت دوستان قرار داده است و یکی از آسانترین مسیرهای دسترسی به پناهگاه و قله ی کلکچال از درون پارک سنگی جمشیدیه می گذرد.

برای شروع کوهپیمایی، پس از ورود به پارک جمشیدیه باید چند متری را به سمت غرب حرکت کنید تا پس از گذر از کیوسک کوچک فدراسیون کوهنوردی و پشت سر گذاشتن جوی پر آبی که از میان سنگ فرش پارک می گذرد به ابتدای مسیر کوهپیمایی کلکچال برسید.

پارک زیبای جمشیدیه

در ابتدای مسیر، صدای پای آب و چشم نوازی چنارهای گره خورده در‌هم و شور واشتیاق طبیعت‌ دوستان حس بسیار خوبی را به شما خواهد داد. کمی پس از طی مسیر در سمت راست، چشمه ای پر آب وجود دارد که می توانید از نوشیدن آب خنک آن لذت ببرید.

چشمه منطقه ی کلکچال

با گذر از چشمه، شیب مسیر کمی بیشتر می شود و بهتر است گامهایتان را آهسته و پیوسته بردارید تا دچار‌ خستگی نشوید. با این حال جای نگرانی نیست، چرا که کافه های دنج و کوچک سر راه به شما فرصت می دهند تا هم از دیدن مناظر لذت ببرید و هم پس از کمی استراحت و نوشیدن چای و یا خوردن صبحانه برای ادامه ی مسیر، انرژی دوباره به دست آورید.

منطقه کوهستانی کلکچال

کوهپیمایی در کلکچال

منطقه ی کلکچال با توجه به تعداد کافه های مسیر به ایستگاه اول(کافه اول)، ایستگاه دوم(کافه دوم)، ایستگاه سوم(کافه سوم)، و پس از آن مقبره ی نورالشهدا و سپس پناهگاه کلکچال تقسیم شده است که این مسیر را حدودا پس از گذشت ۲ ساعت کوهپیمایی طی خواهید کرد.

کوهپیمایی منطقه کلکچال

ارتفاع پناهگاه کلکچال از سطح دریا ۲۶۰۰ متر است و از دور، نمای زیبای برج پیشاهنگی کلکچال که سالها پیش توسط سازمان پیشاهنگی ایران ساخته شده است دیده می شود. پناهگاه کلکچال زیر نظر وزارت آموزش و پرورش اداره می شود و امکانات خوبی همچون بوفه سرپوشیده، استخر و سرویس بهداشتی دارد.

پناهگاه کلکچال، تهران

اگر توان فیزیکی و زمان لازم برای صعود به قله کلکچال (۳۳۵۰ متر ارتفاع از سطح دریا) را داشته باشید، می توانید پس از توقفی کوتاه در پناهگاه به سمت قله حرکت کنید و یا اینکه مسیر برگشت به سمت خروجی پارک جمشیدیه را در پیش بگیرید.

کوهپیمایان منطقه کلکچال

چطور برویم؟

یکی از آسانترین راه های دسترسی به پارک جمشیدیه از طریق میدان تجریش است. اگر خودروی شخصی ندارید، می توانید خود را از طریق اتوبوس های تندرو و یا مترو به میدان تجریش برسانید و از آنجا تاکسی های پارک جمشیدیه را سوار شوید.

2 نظرات
  1. بک لین می گوید

    سلام.وبسایت جامعی دارید.خیلی خیلی ممنون

  2. gh می گوید

    خیلی زیباست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.